Luieren en beestjes aan de oostkust

30 oktober 2012 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Na Milford Sound zijn we verder gereden naar Dunedin, een Schots aandoend plaatsje. Hier niet zoveel gedaan, beetje rondgewandeld, aantal kunstdingen bekeken, koffie gedronken, muziek geluisterd etc.etc.

De stad achter ons gelaten en verder gereden naar het schiereiland er vlak naast. Los van de natuur die er erg mooi is, hebben ze er albatrossen! Wij dachten die beesten wel eens even te spotten vanaf het bezoekerscentrum. Bleek dat ze de halve berg hermetisch hadden afgesloten en je alleen voor veel geld een paar albatrossen kon gaan bewonderen… Mwaa…. We zijn maar doorgereden … Onderweg nog langs de Moeraki Boulders, dit zijn perfect ronde stenen aan het strand, waarvan niemand weet hoe ze er gekomen zijn, maar wel dat ze 16 miljoen jaar oud zijn. :)

Hierna verder naar Oamaru, waar we net buiten de plaats een kleine, gezellige camping vonden. Hier zijn we drie nachten gebleven. Uitgeslapen, langs het strand gewandeld, naar de farmers market geweest en geweldig lekker  gegeten bij Riverstone Kitchen. Hier de lokale Whitebait geproefd, geen idee wat de Nederlandse vertaling hiervan is (witbaars?), maar het zijn kleine krokante visjes, smaakt goed!

In Oamaru gaan elke ochtend de pinquins van land naar zee en in de avond weer terug. Wij daar heen om de pinguins te bekijken, blijken ze ook hier het strand afgezet te hebben en 50 dollar te vragen om de pinquins te zien (zelfs nog de keuze uit standaard en VIP plaatsen…) Het contrast is wel opvallend hier, het ene moment kun je vanalles bekijken en het volgende moment, vaak in een wat meer toeristisch gebied, maken ze er iets heel speciaals van en zetten ze het af…

Volgende bestemming was Kaikoura, waar we aan het strand gekampeerd hebben, met uitzicht op de zeeleeuwen . Alwin stuiterde tijdens een stukje wandelen ook nog op een grommende zeeleeuw…. Hier hebben we wat hout gezocht en een vuurtje gestookt. (zonder aansteker/lucifers, maar dat verhaal is voor een ander keertje (A)). Vandaag was het echt heerlijk weer (denk aan 18 graden, zonnetje) en zijn we er met de boot op uitgegaan om dolfijnen te spotten. Alwin als kijker en Tamara als zwemmer. Hier zwemmen de Dusky dolfijnen, een wat kleiner soort, maar ze zijn geweldig! Ze maken salto’s achterstevoren en hoge sprongetjes. Tijdens het zwemmen was het de bedoeling dat je ze ging entertainen, dus geluidjes maken (= liedjes toeteren in je snorkel), rondjes draaien en onder water duiken. Op een gegeven moment zwommen er wel 6 heel onder, boven en rondjes draaiend eromheen. Ze zwommen zo dichtbij dat je ze aan zou kunnen raken. Het grappige is dat ze je ook aan leken te kijken! En wat ook leuk is, is dat we toch nog albatrossen hebben gezien. :)

Morgen blijven we ook nog in Kaikoura, overmorgen vertrekken we richting Christchurch. Hier leveren we de camper in en vliegen we op 4 november via Auckland naar Kuala Lumpur, voor een paar dagen Langkawi. :)

1. Pap en mam W:
    6 november 2012
    He luitjes,
    Nog een paar fijne dagen gewenst in Maleisie en tot gauw.
    Liefs van pap en mam W